پوشش

اهميت لباس درقرآن

1. يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْءَاتِكُمْ وَرِيشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَىَ ذَلِكَ خَيْرٌ ذَلِكَ مِنْ آيَاتِ اللّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ  {اعراف/26 }

اى فرزندان آدم، در حقيقت، ما براى شما لباسى فرو فرستاديم كه عورتهاى شما را پوشيده مى‏دارد و [براى شما] زينتى است، و[لى‏] بهترين جامه، [لباس‏] تقوا است. اين از نشانه‏هاى [قدرت‏] خداست، باشد كه متذكّر شوند.

وَاللّهُ جَعَلَ لَكُم مِّمَّا خَلَقَ ظِلاَلًا وَجَعَلَ لَكُم مِّنَ الْجِبَالِ أَكْنَانًا وَجَعَلَ لَكُمْ سَرَابِيلَ تَقِيكُمُ الْحَرَّ وَسَرَابِيلَ تَقِيكُم بَأْسَكُمْ كَذَلِكَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْلِمُونَ نحل/ 81} و براى شما تن‏پوشهايى مقرر كرده كه شما را از گرما [و سرما] حفظ مى‏كند، و تن‏پوشها [=زره‏ها]يى كه شما را در جنگتان حمايت مى‏نمايد.

اهمیت لباس در روایات

امام سجاد(علیه السلام) فرمودند: اى خداوند، مرا سيماى صالحان ده و جامه پرهيزگاران در گستردن عدل و فرو خوردن خشم و خاموش كردن آتش دشمنى و به هم پيوستن تفرقه جويان و آشتى دادن دشمنان ‏ {صحيفه سجاديه، دعاي 20}

امام سجاد(علیه السلام) فرمودند: در زمستان لباس خريد، ولي در تابستان آن را فروخت و پولش را صدقه دادند. {بحار، ج 79، ص 298}

1. امام علی(علیه السلام) فرمودند: جامه پنبه بپوشيد كه لباس پيغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و لباس ما است.و پيغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) جامه پشمى نمى‏پوشيد مگر به هنگام بيمارى.

{كافي، ج 6، ص 450.}

2. امام صادق(علیه السلام) فرمودند: جامه كتانى پوشش انبياء است.كتان بدن آدمى را فربه مى‏كند ‏ {كافي، ج 6، ص 449}

تفاخربالباس‏

1. پس [قارون‏] با كوكبه خود بر قومش نمايان شد ‏ {قصص/ 79.}

2. رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: يا ابا ذر لباس خشن و جامه درشت بپوش كه خود خواهى بتو راه پيدا نكند. يا ابا ذر: در آخر الزمان مردمى مى‏آيند كه در زمستان و تابستان لباس پشمى مى‏پوشند و اين را وسيله برترى خود بر دگران مى‏دانند، كه ملائكه زمين و آسمانها آنها را لعنت خواهند كرد.

{أمالي طوسي، ص 537.}

3. پیامبر: فرمود: هر كس لباسش براى بزرگمنشى و خودنمايى بزمين كشيده شود، خداوند در قيامت بوى نظر ننمايد. {مكارم الأخلاق، ص: 109}

تفاخر غير از داشتن لباس زيبا است.

امام صادق(علیه السلام) فرمودند: من مى‏پوشم و تجمل مى‏كنم، كه خداوند جميل است، و جمال را دوست مى‏دارد، ولى بايد از حلال باشد.{الكافي ج‏6، ص: 442}

 تعدد لباس و به نوبت پوشيدن بدون تفاخر اشكال ندارد.

 اسحاق بن عمار گويد: از امام(علیه السلام) در باره مرديكه مالدار است، و تجمل دارد، و لباس‏هاى بسيار، جبه‏ها و طيلسان‏ها و قميص‏ها مى‏پوشد و بدانها خود را مى‏آرايد، آيا اين مرد مسرف است؟ فرمودند: «هر كس كه زندگيش وسعت دارد بقدر توانايى خرج كند» {سوره طلاق آيه 7} {كافي، ج 6، ص 443}

كفاره كسي كه لباس خود را جمع كرد.

امام صادق(علیه السلام) فرمودند: ثروتمندى با جامه‏اى پاكيزه نزد رسول خدا «ص» آمد و در نزديكى او نشست؛ پس از او مرد تهيدستى با جامه‏اى چركين درآمد و در كنار آن مرد ثروتمند نشست، توانگر دامن لباس خود را از زير ران او بيرون كشيد؛ رسول خدا «ص» به او فرمود: «آيا ترسيدى كه از فقر او چيزى به تو سرايت كند؟» گفت: نه. فرمود: «پس بيم آن داشتى كه چيزى از ثروت تو به او برسد؟» گفت: نه. فرمود: «پس چه چيز تو را به كارى كه كردى‏ رانگيخت؟» توانگر گفت: يا رسول اللَّه! مرا همدمى است كه هر زشت را بر من زيبا و هر زيبا را زشت جلوه‏گر مى‏سازد. من نيمى از مالم را به اين مرد دادم. رسول خدا «ص» به آن مرد تهيدست رو كرد و فرمود: «آيا مى‏پذيرى؟» گفت: نه. مرد توانگر پرسيد: چرا؟ گفت: مى‏ترسم كه آنچه در تو هست در من نيز پيدا شود.

عكس العمل ما در برابر لباس هاي بيگانگان:

گروهي از نصاراي نجران با لباسهاي فاخر نزد رسول الله (صلي الله عليه و آله) آمدند، حضرت به آنان بي اعتنايي كردند، آنها مسئله را با حضرت علي (عليه السلام) در ميان گذاشتند. حضرت فرمود: لباسهاي ساده بپوشيد و خدمت برسيد. آنها اين كار را كردند؛ پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) آنان را پذيرفت و فرمود: به خداوندى كه مرا براستى برانگيخت سوگند ياد ميكنم، اين جماعت در مرتبه اولى كه در نزد من حاضر شدند، شيطان را در ميان آنان مشاهده كردم‏. {إعلام‏الوري، ص 129}

قداست لباس‏

1. پس چون مژده‏رسان آمد، آن [پيراهن‏] را بر چهره او انداخت، پس بينا گرديد. {يوسف/ 96.}

2. امام رضا (عليه السلام) لباس خود را به دعبل داد و فرمود:" هزار شب نماز خواندم و در هر شبي هزار ركعت"؛ (يعني 1000000 ركعت). {وسائل، ج 4، ص 99}

3. منع کرد پیامبر خدا از نمازگزاردن  در لباس یهودیان و مسیحیان و مجوسان یعنی آنچه که آنان می پوشند. {مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏3، ص: 232}

 امام سجاد (عليه السلام) اگر لباس خود را مي فروخت پولش را صدقه مي داد و مي‏فرمود:

ميگفت من از خدا خجالت‏ميكشم بهاى لباسى كه در آن عبادت كرده‏ام مصرف كنم.{وسائل الشيعة، ج‏4، ص: 366}

4. آيه الله احمدي ميانجي در كتاب تبرك از صفحه 187 تا صفحه 207 حدود پنجاه حديث از شيعه و سني نقل كرده كه اصحاب به لباس هاي رسول الله (صلي الله عليه و آله) تبرك مي‏جستند.

5. فاطمه بنت اسد (مادر حضرت علي (عليه السلام)) را در لباس رسول خدا (صلي الله عليه و آله) به فرمان خودحضرت كفن كردند.

6. خديجه كبري در عباي رسول الله (صلي الله عليه و آله) كفن شد. {بحار، ج 6، ص 279}

7. لباس شهيد آن قدر قداست دارد كه شهيد با آن دفن شده و روز قيامت با همان لباس محشور مي‏شود.

دعاي لباس‏

1. هنگام پوشيدن لباس نو بخوانيم: قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ (عليه السلام) الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي كَسَانِي مِنَ الرِّيَاشِ مَا أُوَارِي بِهِ عَوْرَتِي وَ أَتَجَمَّلُ بِهِ عِنْدَ النَّاسِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ لِبَاسَ التَّقْوَي وَ لِبَاسَ الْعَافِيَةِ وَ اجْعَلْهُ لِبَاساً أَسْعَي فِيهَا لِمَرْضَاتِكَ وَ أَعْمُرُ فِيهَا مَسَاجِدَكَ‏ على (علیه السلام) فرمود رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بمن آموخت كه چون جامه نوى پوشم گويم حمد خدا را كه زيورى بر من پوشانيد و چيزى كه در ميان مردم مايه تجمل باشد خدايا آن را جامه بركت كن كه در آن رضاى تو جويم و بآبادى مساجدت پويم، زيرا هر كه چنين كند آن را نپوشد تا آمرزيده شود. {أمالي صدوق، ص 266}

برهنگي اولين كيفر خداوند بر آدم و بدون لباس نعمتها ناقص است.

چنانكه پدر و مادر شما را از بهشت بيرون راند، و لباسشان را از ايشان بركَند، تا عورتهايشان را بر آنان نمايان كند.  {اعراف/ 27}

حفظ لباس‏هاي ويژه‏

1. حضرت صادق (علیه السلام): پيراهن امير مؤمنان را بما نشان داد و آن پيراهنى بود كه در آن شهيد شد، طولش 12 وجب و عرضش سه وجب و آستين‏ها سه وجب بود. {مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏3، ص: 260}

 2. امام سجاد (عليه السلام) به يزيد گفت: ما همان پيراهني را كه مادرمان فاطمه (س) بافته مي‏خواهيم. {بحار، ج 45، ص 14}

3. زراره مي‏گويد: امام باقر (عليه السلام) آخرين لباسي كه رسول الله (صلي الله عليه و آله) آخرين نماز را درآن انجام داده بود حفظ كرده بود و به من نشان داد. {وافي، ج 7، ص 374}

توليد لباس‏

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلي الله عليه و آله) پيغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، فرمود: خوب وسيله‏اى است چرخ ريسندگى براى زن صالح. {علل الشرائع، ج 2، ص 582}

از لباس بگذر، ولي از مكتب هرگز

مصعب تاجر زاده‏اي بود، بر پيامبر (صلي الله عليه و آله) وارد شد در حالي كه خود را با پوست حيواني پوشانده بود. حضرت فرمود: به اين مرد نگاه كنيد، كه خداوند دلش را نورانى ساخته است، من او را ديده بودم كه پدر و مادرش، بهترين غذا و نرمترين لباس را در اختيار او قرار مى‏دادند، اما عشق خدا و پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) او را به اين حال انداخته است‏ {شرح نهج‏البلاغه ابن‏ابي الحديد، ج 10، ص 156}

هديه لباس‏

زني خدمت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله) رسيد و لباسي آورد و گفت: با دست خودم براي شما بافته‏ام. حضرت پذيرفت و پوشيد و از خانه بيرون آمد. شخصي گفت: يا رسول الله (صلي الله عليه و آله) چه لباس خوبي داري، آن را به ما عطا فرما. حضرت به خانه برگشت ولباس را از تن بيرون آورد و براي او فرستاد. مردم به او گفتند: چرا اين تقاضا را كردي؟ رسول خدا (صلي الله عليه و آله) به آن لباس نياز داشت. گفت: می خواستم به عنوان کفن استفاده کنم‏. {سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1177}

تهيه لباس براي محرومان‏

1. قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ (عليه السلام): اللَّهُمَّ اكْسُ كُلَّ عُرْيَانٍ‏ {المصباح كفعمي، ص 617.}

2. فاطمه زهرا (سلام الله علیها) شب زفاف لباس خود را به محرومان داد.

3. قَالَ الصَّادِقُ (عليه السلام) هر كه لباسى زمستانى يا تابستانى ببرادرش بپوشاند، سزاوار است بر خدا كه او را از جامه‏هاى بهشتى پوشاند، و سختى‏هاى مردن را بر او آسان كند  {كافي، ج 2، ص 204.}

4. قَالَ الصَّادِقُ (عليه السلام) رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود، هر كه يكى از فقراء مسلمانها را بوسيله لباسى از برهنگى بپوشاند يا او را بچيزى از قوت زندگى يارى كند، خداى عز و جل 70 هزار فرشته بر او گمارد كه تا دميدن صور براى هر گناهى كه ميكند آمرزش خواهند {كافي، ج 2، ص 204}.

5. قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ (عليه السلام): هر كس لباسى زائد داشته باشد و بداند در نزديكيش مؤمنى بدان محتاج است و از وى دريغ دارد و باو ندهد خداوند او را برو در آتش دوزخ افكند {ثواب‏الاعمال، ص 250.}

6. رسول اكرم (صلي الله عليه و آله) شب معراج بر در جهنم ديد نوشته است: کسی که می خواهد روز قیامت عریان محشور نگردد پس بپوشاند بدنهای عریان را در دنیا  {مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏3، ص: 317}

اولين كار در لباس نو نماز باشد

1. امام صادق (عليه السلام) فرمود: زيباترين لباس براي مومن لباس تقوا و ايمان است. ‏ {مصباح‏الشريعة، ص 30.}

2. امام صادق (عليه السلام) فرمود: كسي كه لباس نو مي‏پوشد بايد باز از خدا بخواهد كه در آن لباس گناه نكند و فرمود:" چه خوب است پس از پوشيدن لباس نو به مسجد رفته و 2 ركعت نماز بخواند وبا عبادت آغاز كند ‏ {كافي، ج 6، ص 459.}

رابطه لباس، تقوا، فحشاء

شيطان از پدرمان حضرت آدم لباس بهشتي را كند واز ما لباس تقوا را خواهد كند.

اى فرزندان آدم، زنهار تا شيطان شما را به فتنه نيندازد؛ چنانكه پدر و مادر شما را از بهشت بيرون راند، و لباسشان را از ايشان بركَند، تا عورتهايشان را بر آنان نمايان كند. در حقيقت، او و قبيله‏اش، شما را از آنجا كه آنها را نمى‏بينيد، مى‏بينند. ما شياطين را دوستان كسانى قرار داديم كه ايمان نمى‏آورند. {اعراف/ 28- 26}

لباس تشويق‏

1. لباس گاهي وسيله تشويق قرار مي گرفت، از جمله:

الف: درجنگ خيبر رسول الله (صلي الله عليه و آله) عمامه و لباس خود را به علي (عليه السلام) داد. {بحار، ج 21، ص 18}

ب: فاطمه بنت اسد درلباس پيامبر دفن شد.

ج: امام رضا (عليه السلام) عباي خود را به دعبل شاعر داد و به او فرمود: قدر اين عبا را داشته باش كه هزار شب و هر شب هزار ركعت نماز در آن خوانده‏ام.

{وسائل، ج 4، ص 99}

لباس ساده‏

1. رسول خدا (صلي الله عليه و آله) به علي (عليه السلام) دستور داد لباسي براي حضرت بخرد. امام به بازار رفته ولباسي را به 12 درهم خريد و آورد و پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) فرمود:" اگر ارزان‏تر بود بهتر بود؛ اگر صاحبش معامله را اقاله مي‏كند لباس را عوض كنيد. حضرت برگشت كه لباس ديگري هم به 4 درهم بخرد. در وسط راه كنيزي كه پولش را گم كرده و گريه مي‏كرد ديد، 4 درهم به او داد. به بازار رفت، لباس 4 درهمي خريد و برگشت. برهنه‏اي را ديد و لباس را به او داد. باز به بازار برگشت از آخرين 4 درهمي كه داشت پيراهني خريد؛ باز كنيز را ديد كه گريه مي كند و مي گويد: مي ترسم به من بگويد چرا دير آمدي؟ حضرت همراه كنيز در خانه مولاي او رفت. مولا به احترام رسول اكرم (صلي الله عليه و آله) كنيز را آزاد كرد. رسول خدا (صلي الله عليه و آله) بسيار خوشحال شد و فرمود: چه 12 درهم با بركتي بود. 2 برهنه را پوشاند و يك برده را آزاد كرد و اين همه از بركات صرفه جويي در يك پيراهن بود". {بحار، ج 16، ص 214}

2. از حضرت امير (عليه السلام) سوال شد چرا لباس وصله دار مي‏پوشي؟ فرمود:«مؤمنان به اين گونه لباس (ساده) پوشيدن اقتدا مى‏كنند، و دل به آن خشوع پيدا مى‏كند، و نفس خوار مى‏شود، و آنكه ولخرج است به صرفه‏جويى مى‏افتد». و در روايت ديگر-: «.. اين لباس به شعار صالحان شباهت بيشتر دارد».

{المناقب، ج 2، ص 96}

لباس جوان‏

حضرت امير (عليه السلام) دو لباس خريد؛ يكي سه درهم ويكي دو درهم. لباس بهتر را به قنبر داد، او گفت: تو خطيب و امام هستي، لباس تو بايد بهتر باشد. امام فرمود: نه، كه تو جوانى و در تو آرزوى جوانان است‏ ‏ {المناقب، ج 2، ص 97}

مظهر تولا و تبرا

قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ (عليه السلام) سياه نپوشيد كه لباس فرعون است‏ ‏ {من لايحضره‏الفقيه، ج 1، ص 251}.

قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ (عليه السلام): خداوند متعال به يكى از پيامبران خويش وحى فرستاد، كه به قوم و امت خود بگو: لباس دشمنان مرا نپوشيد

{ ‏ مجموعه‏ورام، ج 1، ص 15}

عزت اسلام‏

در جهاد ودر برابر دشمن لباس حرير بپوشيد.  {دعائم‏الاسلام، ج 2، ص 161}

تناسب لباس‏

شخصي به منزل امام وارد شد. لباس و فرش زيبائي ديد. ناراحت شد. بلند شد كه برود، امام فرمود: فردا ان شاء الله بيا پيش من‏. فردا كه رفتم خانه امام را ساده ديدم كه‏ حصير و لباس كرباسي داشت و فرمود: ابا خالد من تازه عروسى كرده بودم آنچه ديروز مشاهده كردى بواسطه خاطر عروس بوده نميخواستم بر خلاف ميلش رفتار كنم‏ {بحارالانوار، ج 46، ص 102.}

1. قَالَ الرِّضَا (عليه السلام) بخدا قسم اگر بر اين خلافت دست يابم غذاى ساده خواهم خورد، پس از خوردن لذيذ يعنى آنكه امروز غذاى لذيذ ميخورم و بعد از لباس نرم جامه خشن بتن خواهم كرد ‏ {مكارم‏الاخلاق، ص 115.}

2. قَالَ الصَّادِقُ (عليه السلام) هنگامى كه امام قائم خروج ... بخدا قسم كه لباسش بجز درشت بافت و خوراكش بجز جو ناگوار نخواهد بود {الغيبة نعماني، ص 234}

لباس امام (عليه السلام) تابع شرايط زماني و مكاني است.

1. حضرت علي (عليه السلام) : اين جامه‏ئى است كه شايسته پوشيدن است، ولى امروز نمى‏توانم پوشيد كه به پوشنده مى‏گويند ديوانه است، و يا ميگويند ريا كار ميباشد، ولى چون قائم ما قيام كند لباس اين خواهد بود. {كافي، ج 6، ص 455.}

2. قَالَ الصَّادِقُ (عليه السلام) بهترين لباس هر زمان، لباس مردم آن زمانست‏ ‏ {وسائل الشيعة، ج 5، ص 8.}

كامل بن ابراهيم وارد منزل امام عسگري (عليه السلام) شد. لباس هاي زيبا وگران و عالي در امام (عليه السلام) ديد، پيش خود گفت: ولىّ و حجّت خدا لباسهاى نرم مى‏پوشد و به ما فرمان مى‏دهد كه با برادران مواسات كنيم و از پوشيدن مثل اين لباسها خوددارى نماييم؟ پس با لبخند گفت: «اى كامل!»، و در اين ضمن آستين خود را بالا زد و پارچه نمدين زبر سياهى را كه بر تن داشت به من نمود و گفت: «اين براى خدا است و آن يك براى شما ..» {الغيبة طوسي، ص 246}.

لباس‏هاي اهل بهشت و دوزخ‏

و جامه‏هايى سبز از پرنيان نازك و حرير ستبر مى‏پوشند ‏{ كهف/ 31.و نیز آیات دخان/ 53./حج/ 23./حج/ 19. /دهر/ 21}

تن‏پوشهايشان از «قطران» است و چهره‏هايشان را آتش مى‏پوشاند چابراهيم/ 50.}

لباس مخصوص دعا

امام صادق (علیه السلام): پدرم دو جامه خشن داشت كه در آنها نماز مى‏خواند و در موقع حاجت خواستن از خدا آنها را مى‏پوشيد و حاجت خود را از خدا طلب مى‏كرد. ‏ {مكارم‏الاخلاق، ص 113}

لباس روز جمعه‏

رسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) براى جمعه دو جامه مخصوص داشت‏. چمكارم‏الاخلاق، ص 36}

لباس نماز

1. لباس خوب بپوشيد:

حسن بن على (علیه السلام)، هر گاه به نماز مى‏ايستاد، بهترين لباسهاى خود را مى‏پوشيد، پرسيدند: اى پسر رسول خدا! چرا بهترين لباسهايت را مى‏پوشى؟ فرمود: «خدا زيباست و زيبايى را دوست مى‏دارد، و من براى پروردگارم خود را مى‏آرايم»، خدا فرموده است: «خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ به هنگام خواندن هر نماز (و انجام دادن هر عبادت، و در نماز جمعه و نماز عيد)، آراسته باشيد (و جامه‏هاى تميز بپوشيد، و سر و وضع و لباس خود را مرتّب كنيد)؛ اين است كه دوست دارم (به هنگام عبادت)، بهترين جامه‏هايم را بپوشم. {وسائل الشيعة، ج‏4، ص: 455}

2. در نماز از پوشيدن لباس خوب دريغ نكنيد.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلي الله عليه و آله) كه هر كه ملاحظه تضييع جامه كند در نمازش به آن كه بر خاك نماز نكندمثلا كه مبادا گرد آلود شود پس آن جامه را از جهت حق سبحانه و تعالى نپوشيده است  ‏{ من لايحضره الفقيه، ج 1، ص 206}

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را دو برد بوده كه كنار بودند براى نماز و تنها براى نماز آنها را بتن ميكرده  {كنزالفوائد، ج 2، ص 185}

3. پوشيدن بهترین لباس در مسجد: خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ {اعراف/ 31.}

4. پوسيدن بهترین  لباس روز جمعه وعيد: {وسائل الشيعة، ج 4، ص 455.}

5. پوشيدن آن لباس، مفاسد اجتماعي در پي نداشته باشد{آیات : اعراف/ 32./نحل/ 14./فاطر/ 12./‏ الرحمن/ 22.}

6. لباس تأثير روحي در فرد دارد.

 - قَالَ الصَّادِقُ (عليه السلام) هر كس بدست خويش جامه خود بدوزد، و كفش خود پينه زند، و متاع خويش بدوش كشد پس بطور قطع از خودخواهى و كبر بيزارى جسته است‏ {ثواب‏الاعمال، ص 178}

- امام سجاد (عليه السلام) با جامه‏اى نيكو و عالى از خانه‏بيرون شد، و با عجله برگشت و فرمود: اى كنيزك! جامه (هميشگى و كهنه‏ام) را بياور كه با اين جامه كه راه رفتم گويا على بن الحسين قبل نيستم، و با تأنى و آرام راه ميرفت، تو گويى مرغ بر سرش نشسته، و شانه‏ها به چپ و راست حركت نمى‏داد (كه علامت كبر است). {مكارم‏الاخلاق، ص 111}

7. در روايات مي‏خوانيم ائمه (عليه السلام) براي خودسازي و مناجات و نماز، لباس خشن مي‏پوشيدند.{مصباح‏الشريعة، ص 30}

 

نظم ونظافت لباس‏

1. قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ (عليه السلام) جامه‏هاى خوب اظهار زيبائى است‏ ‏ {خصال صدوق، ج 1، ص 91.}

2. پيامبر (صلي الله عليه و آله) شخصي را ديد كه موهاي پريشان و لباس هاي كثيف دارد، فرمود : «استفاده از نعمت و اظهار كردن آن از ديندارى است‏ {كافي، ج 6، ص 439.}

3. قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ (عليه السلام) جامه پاكيزه غم و اندوه را مى‏زدايد {كافي، ج 6، ص 444.}

فقط لباس زيبا را براي اغيار نپوشيد

قَالَ أَمِيرُ الْمُومِنِينَ (عليه السلام) هر كه از شما به ديدار برادر مسلمانش رود براى او خود را بيارايد، چنان كه براى بيگانه‏اى كه مى‏خواهد او را در بهترين وضع بيند مى‏آرايد {كافي، ج 6، ص 439}

رنگ لباس‏

1. قَالَ الْبَاقِرُ (عليه السلام) علی علیه السلام جز لباس سفید نمی پوشید‏ {قرب‏الاسناد، ص 71.}

2. امام پنجم (علیه السلام)، پيغمبر فرمود: براى لباس، رنگى بهتر از سفيدى نيست، لباس سفيد بپوشيد و مردگان خود را به آن كفن كنيد ‏ {كافي، ج 3، ص 148.}

3. گاهي ائمه (عليه السلام) لباس زرد مي‏پوشيدند.

4. گاهي در موارد استثنائي رنگ سرخ داشت.

5. لباس سياه مكروه است، مگر در كفش و عمامه و كساء.{كافي، ج 6، ص 449.}

6. براي كودكان رنگ سرخ تجويز شده. رسول خدا (صلي الله عليه و آله) مشغول خطبه بود حسنين (عليهماالسلام) با لباس سرخ درحالي كه كودك بودند وارد شدند. {سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1190}

7. همين كه يزيد اهل بيت را آزاد گذاشت، همه لباس سياه پوشيدند و تا 7 روز عزاداري كردند. {بحارالانوار، ج 45، ص 195.}

 اثرات منفي‏

1. اسراف در لباس‏

هشام بن عبد الملك 12 هزار لباس حرير و نقش دار داشت و در سفر حج 700 شتر آنها را حمل مي كرد.

پس از مرگ المكتفي بالله خليفه عباسي حدود بيش از 100000 لباس هاي رنگارنگ با دوختهاي متفاوت از او باقي ماند.

{بيت المال از جرجي زيدان، ج 5، ص 973 و 972}

رشيده دختر المعز بالله خليفه فاطمي پس از مرگ خود دو هزار دست لباس به جاي گذاشت.

2. تنوع لباس به خاطر تنوع مكان:

قَالَ الصَّادِقُ (عليه السلام) كمترين اسراف آدمى آن است كه لباس بيرون خود را دم دست و در خانه و وقت كار بپوشد. ‏{ كافي، ج 6، ص 441.}

لباس شهرت‏

قَالَ الرِّضَا (عليه السلام) هر كس خود را به عبادت مشهور كند او را در دينش متهم بدانيد، زيرا خداوند شهرت به عبادت و شهرت به لباس را مبغوض مى‏دارد. ‏ {أمالي طوسي، ص 649.}

قَالَ الْحُسَيْنُ (عليه السلام) کسی که لباس شهرت بپوشد خدا در روز قیامت لباسی از آتش را بر او خواهد {كافي، ج 6، ص 445.}

4. پوشيدن لباس متشابه

حضرت على (عليه السّلام) نقل كرده كه آن جناب در مسجد رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم مردى را ديدند كه در او حالت زنان بود، به او فرمودند:از مسجد رسول خدا بيرون شو اى كسى كه رسول خدا لعنتت كرده، سپس فرمودند:از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم شنيدم كه مى‏فرمودند: خدا لعنت كند مردان شبيه به زنان و زنان شبيه به مردان را. ‏ {علل الشرائع، ج 2، ص 602.}

لباس‏

1. خداوند از ميان حيوانات انسان را بداشتن لباس كرامت فرمود وانسان بايد شكر اين نعمت كند و كفرانش به اينهاست:

1. لباس غصبي 2. حرير و طلا 3. اسراف و زياده روي در لباس 4. تشبه به زنان در لباس 5. تشبه به كفار

6. فرم زننده و وقيح 7. خيل فاخر خيلي مندرس و كهنه 8. لباس سياه لباس نازك‏9. صورت حيوان بر لباس 10. شلوار تنهاو بدن بي لباس 11. خانمهابا زينت و گردنبند نماز بخوانند و بدون اينهامكروه است. 12. امام جماعت با عبا وعمامه نماز بخوانند و بدون آن كراهت دارد. 13. لباس عورت انسان را مي‏پوشاند پوشيده بودن گناهانت را بياد بياور. باطنت را به راستي بپوشان، گناهان ديگران را نيز بپوشان، كسي را رسوا مساز

منبع: سررسید هیأت